Cyberdiefstal en internetbeveiliging

16,6% van de mensen in de VS die op een enquête hebben geantwoord, zegt bang te zijn voor webgebaseerde aanvallen die tot diefstal van hun persoonlijke informatie kunnen leiden.

Webaanvallen zijn specifieker, gesofisticeerder en agressiever geworden. Phishing is specifieker, kwaadaardiger en bedreigender geworden.

Specifieker, kwaadaardiger en bedreigender. De bevindingen zijn gebaseerd op interviews met honderden mensen die zijn afgenomen door de Internet Safety Foundation.

Uit de online-enquêtegegevens van de Internet Safety Foundation (ISF) blijkt dat 16,6% van de mensen in de VS die op een enquête hebben geantwoord, zei bang te zijn voor webgebaseerde aanvallen die zouden kunnen leiden tot diefstal van hun persoonlijke informatie.

De meest voorkomende angst die werd geuit was dat als een hacker de accounts van gebruikers zou stelen, zij de informatie zouden kunnen gebruiken om kredietverstrekkers te bedriegen, waardoor zij hun leningen niet meer zouden kunnen aflossen.

Een andere angst die specifiek betrekking had op phishing, was dat als de phishing-site een goede indruk zou wekken over het bedrijf, dit van invloed zou kunnen zijn op hun bedrijfsplannen.

Dit soort angsten beperkt zich niet alleen tot de VS. In feite hebben bijna alle landen in de wereld informatiebeveiligingsprofessionals die gegevens bijhouden over phishingactiviteiten en -pogingen.

Het stelen van wachtwoorden of andere gevoelige informatie via phishing sites is niet nieuw. Phishing-sites zijn afhankelijk van nietsvermoedende gebruikers om hun geld binnen te halen.

Maar deze sites moeten voorzichtiger zijn omdat gebruikers steeds geraffineerder worden in het detecteren van mogelijke fraude. Ook is er een recente trend om sociale netwerksites bij phishingaanvallen te betrekken. Naarmate Facebook en MySpace populairder worden, gebruiken phishers deze sites als lokaas.

 

Phishing-sites tonen meestal goed geschreven e-mails die gebruikers overhalen op hun links te klikken. Deze e-mails bevatten links die hen doorverwijzen naar de phishingsite. Gebruikers kunnen ook worden gevraagd om hun gebruikers-ID en wachtwoord in te voeren op valse websites.

Zodra een gebruiker zijn gevoelige informatie invoert, worden de gegevens meestal buitgemaakt door de phisher. De gegevens worden hun nieuwste prooi. Met behulp van deze gegevens kan de phisher fraude plegen, zoals een ander nietsvermoedend slachtoffer laten betalen voor een dienst, producten of producten die hij niet heeft besteld.

Phishing-zwendel is geen verrassing voor internetbeveiligingsexperts. Onlangs slaagde een phishingaanval erin cruciale informatie te stelen van gebruikers van Microsofts Explorer-browser.

De aanval werd gemeld door Melissa Hodgkinson, die onthulde hoe ze werd misleid om hackers toegang te geven tot haar e-mailaccount. Het verhaal van Ms. Hodgkinson is achatergelaten in een privacybeleid van Google by itslean, waarin staat dat het bedrijf "uw privacy en uw PC de klok rond zal blijven beschermen".

Het verhaal van Ms. Hodgkinson biedt een nuttige les voor Internetgebruikers. De aanvaardbaarheid van het internet als toegangspoort voor zaken en communicatie blijft afbrokkelen. Phishing-aanvallen kunnen deze trend verstoren en het internet gevaarlijker maken voor hackers en andere cybercriminelen.

Het internet is een veelzijdig instrument dat constructief is geweest voor de wereld. Deze technologie is echter ook door criminelen gebruikt voor frauduleuze doeleinden. Het is betreurenswaardig dat criminelen zich blijven richten op internetgebruikers, die herhaaldelijk het slachtoffer worden van phishing-aanvallen.oberusiness.gov.au is uw online verzekeraar. Wij wensen u een veilige en zekere online winkelervaring.

Add a Comment

Your email address will not be published.